Nelleke Overduin, werkzaam als ambulant begeleider bij AB – Randstad, geeft een workshop over:
- Wat zijn executieve functies en hoe kan je deze stimuleren;
- Hoe je bij kinderen kan herkennen wat er aan de hand is, hoe komen zij bijvoorbeeld (niet) tot leren;
- Welke risicofactoren er zijn die de executieve functies kunnen beïnvloeden;
- Je leert hoe je deze functies bij kinderen kunt trainen door het aanbieden en oefenen van spellen;
- Je leert welke spellen geschikt zijn bij welke vaardigheden.
Je kan er daarna gelijk op jouw school mee aan de slag!
Kevin, een zesjarige jongen is impulsief en kan zich slecht beheersen. Met name tijdens kringmomenten. Hij is erg enthousiast en praat steeds voor zijn beurt. Dit levert hem boze blikken en opmerkingen op van andere klasgenoten, die wel netjes hun vinger opsteken en geduldig wachten tot ze aan de beurt zijn. Zo kan het niet langer. De juf heeft een gesprekje met Kevin. Hij vindt zelf ook dat hij te snel door de klas praat. Samen besluiten ze dat hij moet leren om op zijn beurt te wachten. Om hem hierbij te helpen speelt Kevin regelmatig een spelletje bij de juf in het kamertje, samen met andere kinderen. Daarnaast geeft de juf Kevin een smiley, die een vinger op zijn mond heeft. Hij kan deze smiley gebruiken tijdens de kringactiviteiten. Op deze manier wordt hij er voortdurend aan herinnerd om geduldig te wachten tot hij aan de beurt is.
Alle onderwijsassistenten zijn van harte welkom bij deze interactieve praktische workshop op:
- 10 januari van 09.00 – 11.30 uur, locatie De Brug, Dunantlaan 1 te Reeuwijk of
- 31 januari van 09:00 – 11:30 uur, locatie De Parel, Talmastraat 9 in Hardinxveld-Giessendam.
Opgeven is mogelijk tot en met 15 december via het volgende e-mailadres: randstad@berseba.nl