
Benoeming regiomanager
Baukelien Izelaar is benoemd als regiomanager voor onze regio.
Regio
De regio Randstad houdt kantoor in Ridderkerk, waar ook de landelijke organisatie van Berséba is gevestigd.
DocumentenOver regio Randstad
Op de 57 basisscholen en 8 vestigingen van het Gespecialiseerd Onderwijs krijgen bijna 15.000 leerlingen onderwijs. Daarvan zitten ongeveer 550 leerlingen op het Speciaal Basisonderwijs (SBO) en het Speciaal Onderwijs (SO).
Kantooradres: Kastanjelaan 10, Ridderkerk
Postadres: Postbus 433, 2980 AK Ridderkerk
Tel. 0180-442617 (b.g.g. 06-82466413)
Email: randstad@berseba.nl
Algemene informatie over de loketfunctie vindt u onder Het Loket bij Ondersteuning.
Het Loket is telefonisch bereikbaar via 0180-442617 (b.g.g. 06-82466413). Daarnaast is het Loket te bereiken via het mailadres loket-randstad@berseba.nl.
Documenten voor het aanvragen van arrangementen en toelaatbaarheidsverklaringen, criteria en handleidingen voor Kindkans via ParnasSys staan bij Het Loket.
16 september (6 september), 14 oktober (4 oktober), 18 november (8 november), 9 december (29 november) 2022.
20 januari (10 januari), 10 februari (31 januari), 17 maart (7 maart), 14 april (3 april), 12 mei (25 april), 2 juni (22 mei), 16 juni (6 juni) 2023.
De data tussen haakjes betreffen de uiterste inleverdata voor de leerlingdossiers. De dossiers moeten op deze dag vóór 17.00 uur ingediend zijn in Kindkans.
NB. Op verzoek van onze S(B)O-scholen is de laatste Loket-vergadering waar TLV-aanvragen kunnen worden ingediend eerder gepland dan voorgaande jaren. Op deze manier hebben de gespecialiseerde scholen nog voldoende tijd om de klassenindeling en de formatie aan te passen op het schooljaar 2023-2024. De laatste Loket-vergadering waarin TLV-aanvragen worden besproken met een ingangsdatum van augustus 2023 is op 12 mei 2023. Dat betekent dat de aanvragen op uiterlijk 25 april 2023 kunnen worden ingediend.
Het beleid van Berséba staat beschreven in het Ondersteuningsplan. De regio bepaalt hoe het beleid een regionale vertaling krijgt, waarbij de regionale commissie (RC) meedenkt en adviseert.
Alle scholen ontvangen eens in de vier jaar een kwaliteitsbezoek. Hierover zijn met de directeuren van de scholen afspraken gemaakt. Deze afspraken zijn vastgelegd in een draaiboek.
Hoogbegaafdheid (HB) heeft de achterliggende jaren door een overheidssubsidie een extra impuls gekregen. De activiteiten zijn gericht op scholing van HB-specialisten, meer expertise in de scholen en kennisdeling via netwerken.
Inclusiever onderwijs vraagt om meer samenwerking tussen onderwijs, zorg en jeugdhulp. Dit heet integraal arrangeren. Integraal arrangeren vraagt meer kennis en vaardigheden van de IB-er en een specifieke inrichting van het ondersteuningsteam (OT). In 2023 start een pilot doorontwikkeling OT.
De regionale commissie (RC) bestaat uit directieleden en IB-ers uit het basisonderwijs en het Gespecialiseerd Onderwijs. De RC adviseert de regiomanagers over beleidsthema’s uit het Ondersteuningsplan.
De leden van het expertteam adviseren de regiomanagers met betrekking tot het beleid rondom hoogbegaafdheid (HB). Zij organiseren netwerkbijeenkomsten voor HB-specialisten en denken mee in het opleidingsaanbod.
De leden van de kwaliteitscommissie zijn opgeleid om kwaliteitsbezoeken uit te voeren op de scholen. Zij bezoeken in een periode van vier jaar alle scholen van de regio.
Op elke school is een tandem van directeur en intern begeleider(s). De tandems van de scholen vergaderen drie keer per jaar in Gouda of Hardinxveld-Giessendam. Ze bespreken de thema’s uit het Ondersteuningsplan en actuele ontwikkelingen rond passend onderwijs.
De intern begeleiders ontmoeten elkaar twee keer per jaar in Gouda of Hardinxveld-Giessendam. Ze bespreken inhoudelijke thema’s en ontwikkelingen rondom de leerlingenzorg.
De specialisten hoogbegaafdheid komen twee keer per jaar bij elkaar op een locatie in de regio. Zij wisselen kennis en ervaringen uit en bespreken een inhoudelijk onderwerp.
De onderwijsassistenten ontmoeten elkaar twee keer per jaar in Gouda of Hardinxveld-Giessendam. Ze bespreken een didactisch of een sociaal-emotionele onderwerp.