Kijken met je hart, in verbinding met je leerling. Otto nam ons mee zijn klas in.

Zeven lessen:

  1. Een verbindend groepsgesprek
  2. Gedrag heeft een functie
  3. Gedrag zegt ook iets over mijzelf
  4. Maak verbinding vanuit je neutrale houding
  5. Verbinding verkleint angst
  6. Verbinding gaat voor ontwikkeling
  7. Kijk omhoog!

Situaties hebben altijd te maken met gedrag. Geen irritant gedrag maar soms wel moeilijk verstaanbaar gedrag. Als bv. een leerling aan je vraagt waar je blijft of wat je gaat doen, heeft een leerling behoefte aan verbinding (relatie). Dat doet een leerling niet om jou te controleren. Wat roept dat gedrag bij jou op? Hoe reageer jij? Wat je ziet aan de buitenkant zegt niet altijd wat over de binnenkant. Door in verbinding te zijn met kinderen, je kinderen echt te kennen kan je ze beter begrijpen.

Otto vertelde over een moment waarop een leerling erg boos werd en stevige scheldwoorden gebruikte. Dat deed iets met Otto Alleen jouw boosheid gaat de boosheid van een leerling niet helpen. Zet dan je eigen emotie even op de parkeerplaats en ga uit de situatie. Geef eerlijk bij je collega’s aan als het even niet lukt met een leerling. Vraag dan ook om hulp, je bent met elkaar een team!

Otto schijft op zijn LinkedIn-pagina n.a.v. deze avond: |”Het was een bijzondere avond met een lach, met bewogenheid, passie, liefde en een grote betrokkenheid vanuit de luisteraars. Eén van de aanwezige reageert: Het was een geweldige avond. Eentje die ik zeker zal onthouden! Vandaag hebben we in de pauzes er aan de koffietafel nog over doorgesproken”.